Oikeuskansleri hyväksyisi tietyin ehdoin kansalaisten tartuntojen jäljittämisen mobiilisovelluksella – ”Olisi parempi kuin laajat yleisrajoitukset”
Molemmat vaihtoehdot ovat ihmisoikeusrikoksia. Toki me jo valmiiksi olemme eläneet viikkokaupalla fasistivaltiossa lavastetun plandemian takia, mutta voisi kuvitella että oikeuskansleri olisi pannut tämän merkille.
Valmiuslaissa on ilmennyt pieniä fiboja, mutta rapatessahan roiskuu |
Hallitus on valmistellut mobiilisovellusta korona-altistuneiden jäljittämiseen. Hallituksen mukaan se perustuisi vapaaehtoisuuteen.
Toki. "Vapaaehtoisuuteen". Vähän niin kuin: "Kyllä sä ihan vapaasti voit käydä kahvilassa istumassa; harmi vaan että ne on kaikki kiinni – ja merkattu teipillä murhapaikoiksi. Mutta sun puolelta se on siis ihan vapaaehtoista."
Pöystin mukaan sovellus on hyväksyttävä, jos se toteutetaan EU-komission suosituksiin perustuen eli minimoimalla henkilötietojen käsittely.
Eli miten tämä seuraava ei ole ristiriidassa tuon kanssa?:
Sovellus antaisi Pöystin mukaan mahdollisuuksia lieventää liikkumisrajoituksiin liittyviä yleisrajoituksia, koska se antaisi mahdollisuuden ilmoittaa, jos ihminen on altistunut koronavirukselle....jonka olemassaolo on hyvin pitkälti fiktiota... Tai varsinkin tämä:
Valmistuttuaan seurantajärjestelmä olisi Pöystin mukaan myös tarkoitus yhdistää terveydenhuollon palvelujärjestelmään, jolloin altistunut pääsisi esimerkiksi nopeasti testaukseen ja voisi karanteenissa ollessaan hakea tartuntapäivärahaa.
...koska se aika lailla on. Sillä ei ole mitään tekemistä minimoinnin kanssa, se on melkoisen eksessiivistä yksityisyysvakoilua. Tiedän kyllä miten ongelma selitetään pois, mutta se ei tarkoita, että ongelma todella poistuisi.
Tässä nakerretaan perusoikeuksia hiljalleen olemattomiin. Jokainen askel on aina ensimmäinen askel, ei koskaan viimeinen – ja taka-askelia tehdään vain ennakolta sovitun koreografian mukaan. Panopticon rakentuu ympärille yhä kiihtyvällä tahdilla – eikä yksikään komponentti tule poistumaan "kriisin" "jälkeen".
Pöystin mukaan luvassa on sekä rajoitusten purkuja että jatkamisia, mutta hän ei kommentoinut vielä tarkemmin tulevia päätöksiä, koska kaikkea tausta-aineistoa ei ole vielä julkaistu.
Julkaistu? Onko tässä kaiken tohinassa jossain kohtaa julkaistu tausta-aineistoa? Minusta kun on näyttänyt siltä, että nimenomaan taustaoletukset pysyvät piilossa (lähinnä siksi, että ne murenisivat tomuksi auringonvalossa) ikuisesti – kun niitä ei yksinkertaisesti kehdata kertoa.
Yksi muutos olisi esimerkiksi se, että valmiuslakia ei ole varsinaisesti tehty vakavan tartuntataudin varalle, mitä olisi hyvä korjata.
Olisi kyllä. Kaikki fasistimengelöinnin mahdollistava on poistettava prujuista välittömästi – jos siellä nyt ylipäätään sellaista on. Ja epäilemättä niitä kirjaillaan itse asiassa sinne lisää, koska valta on kivaa.
Yksi parannus olisi myös se, että eduskunnassa tarvittaisiin määräenemmistö silloin, kun hallitukselle myönnetään valmiuslain nojalla toimivaltuuksia. Nyt eduskunnan valtuuksia voidaan luovuttaa hallitukselle yksinkertaisella enemmistöllä.
No, tuo olisi toki parempi kuin ei mitään – mutta lähinnä sanahelinäähän se on. Jos minulta kysytään, koko eduskunta pitäisi potkia pihalle, ja haastaa oikeuteen ihmisoikeusrikoksista – mutta oikeudenkäynnit on osa samaa farssisirkusta, joka perustuslakina tunnetaan. Sen yli voidaan kävellä niin helposti, että siihen pitäisi kiinnittää harjallinen rappuralli.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti