Huolimatta siitä, että peltipoliisit aiheuttavat liikenneonnettomuuksia, niitä luonnollisestikin halutaan lisää – ja tehokkaampia. Koska byroon kukkaro on pohjaton.
»Automaattikameroita tulee tieosuuksille, joissa tapahtuu runsaasti onnettomuuksia.»
"Traffic cameras installed at intersections do not reduce the number of accidents or injuries - and may even increase them, according to a recent Case Western Reserve University analysis."
»– Monestihan puhutaan sakkorysistä. Ehkäpä 20 vuotta sitten peltipoliiseja ei ole asennettu kaikkein fiksuimpiin paikkoihin. Nyt niitä aletaan asentaa liittymiin ja niissä on monesti alennettu nopeusrajoitus.»
Eli rakennetaan lisää sakkorysiä. Rahaa ropisee kivasti paikoissa, joissa on sadan metrin matkalla alennettu nopeusrajoitus tiellä, jolla on sitä ennen ajettu kymmeniä kilometrejä satasta.
Kätevää on myös laittaa kamera juuri siihen kohtaan, jossa rajoitus vaihtuu, jolloin siihen ei voi hiljentää moottorijarrutuksella – tai voisi, jos katsottaisiin lakikirjaa, mutta kun kuvien tulkitsijat eivät katso, ja poliisin kanssa on aika turha kiistellä.
Yksi jippo on myös sijoittaa kamera alamäkeen, jolloin ainakaan ei moottorijarrutus riitä. Joten typerä jarruttelu kesken ajon ei ainakaan tule vähenemään.
Kuten tiedetään – tai ainakin liikennesuunnittelijoiden pitäisi tietää – yksi ylimääräinen jarrutus säteilee takana tuleviin vielä minuuttien jälkeen ("Minkä takia tuo edelläajaja nyt yhtäkkiä rupesi hidastelemaan?"), ja aiheuttaa haitariliikettä, joka se taas aiheuttaa turhaa kaasuttelua, mikä aiheuttaa turhaa moottorin kulumista ja kasvattaa sitä kuuluisaa hiilijalanjälkeä (jos tätä naurettavaa mittayksikköä haluaa käyttää).
No, tokihan nämä sakkorysärahat käytetään teiden parantamiseen ja sensorttiseen kaikkeen? Käytetäänhän?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti