Käsittääkseni huoltamoketjuista ensimmäisenä on ABC ottanut käyttöön astianpalautussysteemin, jossa asiakkaat vievät ruokailuvälineet tarjotinräkkien sijaan lajittelupisteeseen – joka luonnollisestikin on sijoitettu päinvastaiseen suuntaan ulko-oviin nähden. Kauanhan tässä menikin; tarjottimien omakiikutukseen on saatu totutella jo vuosikymmeniä. Myöskin henkilökuntaa on vähennetty – varmaan sen huutavan työvoimapulan takia? – niin, että säännönmukaisesti yksi asiakaspalvelija hoitaa kahta kassaa simultaanisesti.
Odotankin innolla, milloin lajittelupisteen yhteyteen ilmaantuu vesiposti, jonka ylle on ripustettu kaino vinkki: "Huuhtelethan käyttämäsi astiat. Kiitos tosi paljon hei." Sen jälkeen voidaankin siirtyä systeemiin, jossa vesipisteelle ilmaantuu myös tiskiharja. IKEA-tyyppisesti voidaan murkinoinnin jälkeen jonottaa sankoin joukoin aidattua linjaa mutkitellen sille ainoalle vesipisteelle odottelemaan, että kukin vuorollaan jynssää astiansa puhtaiksi, ja sitten kuivaa tuotoksensa hygieenisesti kuumaa ilmaa hönkivällä laitteella seuraavat pari minuuttia – voidakseen viedä astiat takaisin sinne mistä ne ottikin.
Koska ollaan myös matkalla kohti ilmiantoyhteiskuntaa, on seinään kiinnitettynä lappu: "Näitkö löperön tiskaajan? Soita 0800-112" jotta ihmiset, jotka eivät mielestään ole huoltamolla töissä, saadaan karsittua kanssakansalaisista.
Pöydissä saadaan kuunnella käynnistyvien astiatuulettimien lisäksi myös mikroaaltouunien plingahduksia, koska lämpimät ateriat valmistetaan itse ketjun omista einespakkauksista. Paikan ainoa työntekijä on vartija, joka valvoo että mitään ei vain varasteta.
Epäilemättä myös tuolit muokataan kalteviksi nojailualustoiksi, jotta ihmiset eivät viivy turhan pitkään joutavia jorisemassa. Innolla tosiaan odottelen tulevia tehostettuja aikoja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti