perjantai 4. tammikuuta 2019

...koska valtiothan eivät ole harrastaneet propagointia ikinä?

Motivaatio kirjoittamiseen on vähän rapissut, kun samoja hallusinaatioita pyöritetään todellisuudesta piittaamatta päivästä toiseen tuutissa. Hyveliputtajat eivät kerta kaikkiaan kykene katsomaan faktoja vaikkapa siitä, että ihminen ei kykene aiheuttamaan ilmaston muuttumista (eikä myöskään pysty sitä pysäyttämään), vaan jatkavat "teoriansa" jauhamista hamaan hautaan saakka.

Kuten Besmenoffin Juri jo kahekskeetluvulla koitti kertoa: kun kolmas sukupolvi peräkkäin on tärvelty, on faktojen suhteen tultu täysin sokeiksi; niitä ei nähdä vaikka miten suoraan niitä tuijotettaisiin. Joten rationaalisuuteen on turha vedota – mikä on julkista keskustelua seuratessa tullut viime vuosina tuskallisen selväksi.

Ilmastopolitiikan lisäksi on turha kommentoida pakolaispolitiikkaa tai eurostoliittoa tai venäjää tai israelia tai (herramunsiunaa:) rokotuksia – koska mitään noista ei järkiperusteinen kommentointi läpäise. Jostain kumman syystä ihmisillä on semmoinen käsitys, että medioitse imetty "tieto" on lopullinen totuus, ja jos joku osoittaa nk. "vaihtoehtoisia faktoja" [huomaattehan leimakirveen jäljen?], hän on automaattisesti "salaliittoteorioitsija" ja siis lähetettä vaille avohoitopotilas. Hybris on huikea totuuden torvilla.

Joten mitä tässä enää kannattaa edes kirjoittaa? No, näin insomnian vallassa voi vaikka pallotella YLElle ilmaantunutta Aleksis Salusjärven kolumnia – joka tuttuun tyyliin vaikuttaa jotakuinkin täyspäiseltä, mutta nojaa hapertuneisiin oletuksiin.

Mainosvideo sote-uudistuksesta on hurmaava fiasko, jossa on selvät klassikon ainekset

Leffakriitikon ottein Salusjärvi avaa pelinsä – ja epäilemättä korjaa pisteitä aimo ropposen heti kättelyssä, koska siis poliitikot ja niitten höperö julkisuuskuvitelma.

Ennen itse mainokseen syventymistä Salusjärvi luotaa syvemmältä mainostamisen perimmäistä ydintä. Hän on pannut merkille (oikein tai väärin; en tiedä), että eniten mainostetaan yksinkertaisia tuotteita, joiden kate on (– väittää hän –) pieni.
Lehtien sivuilla, netissä ja bussipysäkillä törmää tämän tästä hammasharjoihin, vaikka ilman mainontaakin muistaisin harjata hampaani kahdesti päivässä ja ostaa uuden harjan parin kuukauden välein.
Ihanko varmasti muistaisit? Vai voisiko olla niin, että harjailun jatkuva toitotus muistuttaa, että hampaat väitetysti pitää harjata nimenomaan kahdesti päivässä, ja että uusi harja täytyy kaupasta kipaista parin kuukauden välein (10 viikon välein on varmaan ihan liian harvoin)? Muistithan hinkata myös kielen? Käyttää hammaslankaa? Mites, ootko valkaisua harkinnut? Entäs pinnoitusta? Oikomista? Jotain blingiä tonne kaluston kylkeen? Vaihdettaisko kaikki hampaat ihan uusiin?
Mainokset ovat pääasiassa harmittomia, ja enimmäkseen ne ovat parantaneet maailmaa. 
Onko näin? Hammasharjoihin assosioidaan suoraan fluorihammastahna, ja fluori on hermomyrkky. Joten maailma paranee loputtomalla mainostuksella miten? [Tiedän tiedän: "Miten niin muka hermomyrkky? Todistustaakka!" Sitä todistustaakkaahan ei vaadita reikiintymisen-estämis-väittämistä, jotka nekin ovat hevonkukkua. Jos ette usko, ei voi mitään.]
Tarpeelliset keksinnöt, kuten nyhtökaura
"Tarpeelliset keksinnöt, kuten nyhtökaura..." Huok. ...Noh, jatketaan:
tai maatuva pakkausmateriaali, valloittavat markkinat nopeammin mainonnan avulla. Paremmat tuotteet
Miten tuotteiden paremmuus korreloi mainostamisen kanssa? Ovatko parhaita tuotteita ne, joita mainostetaan äänekkäimmin?
parantavat elämänlaatua, minkä seurauksena ketjun jokainen lenkki hyötyy. Vaikka mainostettu hammasharja on vähän kalliimpi, se on todennäköisesti
Todennäköisesti?
valioyksilö hampaidenhoitoon. Mainonta on kuin öljy, jolla kapitalismi voitelee koneistonsa.
"Öljy, jolla kapitalismi voitelee koneistonsa." ...Jotenkin tuo nirhaisee, tuo vertaus. Millä öljy-yhtiöt voitelevat kapitalismiaan? Verellä. Päivittäin, ympäri maailman.
Mainosteollisuus onkin niellyt sisäänsä käytännössä kaiken inhimillisen toiminnan liikenneturvasta armeijaan ja eläintensuojelusta kirkkoon. On hämmästyttävä nykyajan merkki, että sielun pelastumistakin täytyy mainostaa, vaikka kirkon tuotetta ei voi ostaa kaupasta, kuten arkitavaroita.
Yhtäältä mainostoiminta on hyvin pitkälti nimenomaan kirkon huippuunsa trimmaama metodi. "Kun kolikko kirstuun kilahtaa, sielu taivaaseen vilahtaa" vai miten tuo kiva slougani nyt menikään?
Yksi merkillisimmistä mainostajista on yhtä kaikki valtio.
...koska valtiothan eivät ole harrastaneet propagointia ikinä?
Kun järkiperusteilla toimiva yhteiskunta
Mistäs semmoinen löytyy?
vetoaa kansalaisiin emotionaalisilla mielikuvilla, syntyy vaikutelma byrokratiasta, jossa johtajat piilottavat vallankäyttöään.
 ...koska valtiothan eivät ole harrastaneet propagointia ikinä?
Kansalle annetaan kaunisteltua tietoa, mikä synnyttää enemmän epäilyksiä kuin huojennusta.
Khm. Onneksi verovaroin tuettu YLE ei moiseen konsaan ole sortunut. 

Oikeasti, tämänkin artikkelin ruotimiseen saisi hyvin helposti törsättyä kokonaisen päivän, mutta jos noita joka rivillä kurkkivia räikeitä ajatusluutumia pitää erikseen osoitella... Ihmisten on kyllä syytä skarpata pelisilmäänsä ja äkkiä, koska tämä informaatiotetsaus ei tästä itsekseen kevene.

Ei kommentteja: