torstaina, helmikuuta 21, 2013

Tätä te haluutte.

Täytinpä huvikseni Netflixin palautekyselyn. Huhhuh. Aikovatko oikeasti saada noilla kysymyksillä jotain selvyyttä siihen mitä pitäisi palvelun suhteen tehdä? Aika moneen "tarkentavaan" kysymykseen jouduin kertomaan, mikä mättää kyseisessä gallupissa, ja mitenkä kyseinen kysymys ei ole millään lailla relevantti minkään asian suhteen.

Että jos jatkossa Netlixin gallupkäytäntö (edes) muuttuu, saatte kiittää minua. Ihan kuin siitäkin saatte, että Dansken nettipankki pistetään tässä kevään aikana uusiksi. Meikäläisen aloite, nimittäin. (Ei, en tietenkään usko että kukaan muu olisi epäkohdista maininnut.)

Mutta takaisin videopalveluun, ja sen alustan esanssiin. Laajennetaan vähän. En ole toistaiseksi nähnyt ainuttakaa tilauspalvelua, jossa ei jokin asia mättäisi. Käytössä on ollut Viaplay, Voddler, TV-Kaista, HBO, iTunes, CMore ja Netflix.

Noista pudotan HBOn todennäköisesti nyt testiajan lopuksi pois, koskapa telkkariin asti kuvaa ei saada. Epämääräiset lupaukset siitä, että joskus saadaan, mutta siihen asti maksatetaan asiakkailla enemmän kuin kilpailijat, eivät vedä. Ja kaiken lisäksi kyseisen firman matskut näkyvät jo CMorella ihan yhtä rivakasti. Itse asiassa HBOn sarjat ovat melko vahva syy pitää CMore, vaikka täällä agraarikatveessa toisinaan kuva katoaa.

CMorenkin suhteen olen harkinnut luopumista juurikin siksi, että tuosta katveesta johtuen sarjojen seuraaminen menee työlääksi. Olisi sellainen kätevä systeemi kuin CMore Play, jolla tavaran voi katsoa juuri silloin kun haluaa, mutta sen saa käyttöönsä vain jos jo valmiiksi on iptv-tilaaja – eikä PlusTVn kortin varassa.

Tässähän on siis se kompastuskivi, että digiboksi johdonmukaisen epäloogisesti epäonnistuu nauhoituksissa juuri maksukanavan puolella, missä on heikoin signaali. Joskus nauhoitus ei käynnisty ollenkaan, joskus se käynnistyy, mutta mitään ei tallennu. Sitten odotellaan parhaassa tapauksessa jokunen viikko, että voidaan jatkaa sarjan katsomista – jos nyt siis ihan välttämättä halutaan kronologisesti se katsoa.

Kuten huomataan, tässä on erittelyssä sangen erityyppisiä palvelumuotoja. Joissain maksetaan yksittäisistä leffoista, ninq iTunesissa ja Voddlerissa (ja osin ViaPlayssa). Kuukausimaksullisissa on se vika, että ohjelmisto laahaa jäljessä, luonnollisestikin. Netflix on kausia jäljessä, ja leffojen vaihtuvuus sangen hidasta.

Viaplayssa on sitten piirun verran uudempaa matskua, mutta streamaus onnetonta. Kun Netflixissä ei juuri koskaan kuvan kanssa ole mitään häikkään, Viaplay pysäyttää joka ainoan pätkän satunnaisessa kohdassa puskuroimaan epämääräiseksi ajaksi. Hermojaraastavaa.

Voddleria ei viime aikoina ole tullut juuri katsottua, vaikka tarjonta on mielenkiintoista, ja toisinaan parempaa kuin iTunesissa peräti. Mutta jostain syystä tuo alusta ei vain millään saa itseään yhdistettyä telkkariin asti. Tokihan kaiken saa tietsikalta töllöön saakka, mutta tässä taloudessa on sellainen piuhamaelström jo valmiiksi, että en jumalauta rupea. Jos ei Pleikkarin ja AppleTVn yhdistelmä riitä yhdistämiseen, niin antaa olla.

Niin, tämä ongelmahan on TVKaistallakin. Vaikka viimeisen kuukauden kaikki  ilmaiskanavien ohjelmat on downattavissa, ne jäävät tähän tiezikan syövereihin… Joskin nyt (vasta) tuli mieleen, etten ole edes kokeillut, josko onnistuisi viedä ihan vaan usbitikulla katsottavaksi… Joten tuonkin vuosimaksun nyt langetessa, olen jättämässä väliin. Se on pienestä kiinni.

Mutta vielä noihin pääasiallisessa testissä olleisiin alustoihin, Netflixiin ja ViaPlayhin. Molemmissa on enemmän tai vähemmän idioottimainen käyttöliittymä. ViaPlayssa esimerkiksi sarjat näkyvät episodeittain, eikä sarjoittain. Aivan saatanallinen kahlaaminen jos haluat vain tsekata että mahtaisiko täällä olla tätä ja tätä sarjaa.

Netflixissä tuo puoli on fiksumpi, mutta tyrkytysmetodi nyrhii hermoja. Ei aakkosellista hakemistoa, vain suosituksia. Kaiken lisäksi kolmella alustalla erilainen. Kun netissä voi merkkailla mitä ei todellakaan halua nähdä, ei Pleikkarin tai AppleTVn alusta huomioi noita merkkauksia millään tavalla. 

Netin puolella on myöskin mahdollista antaa tähtiä näkemälleen materiaalille, vaan jostain syystä heikäläiset kuvittelevat, että haluan hyvän arvosanan antamiani katsoa uudestaan ja uudestaan. No, en halua. Jos annan jollekin tähtiä, haluan että sitä ei enää ehdoteta minulle – ehdotetaan jotain saman tyyppistä, mutta kuka idiootti haluaa katsoa samoja pätkiä jatkuvalla syötöllä? Ei kukaan.

Eivät kyllä pula-ajan ihmiset yhtään tienneet miten vaikeaa voi elämä olla runsaudenpula-ajalla.

1 kommentti:

kasbach kirjoitti...

Heti suivaantui Netflix nuivasta kommentoinnistani – rupesi mököttämään eikä suostu enää antamaan mitään nähtäväksi. Päätti varmaan lopettaa näkyvyytensä Suomessa tykkänään! Kevyt primadonna. (Ai miten niin "ei välttämättä johdu juuri tästä"? Mistä ihmeestä se nyt muusta voisi johtua? En keksi yhtikäs mitään.)