torstaina, joulukuuta 08, 2011

Hiukanko asenteellistako vaiko eikö?

Klikkasin Amppareissa otsikkoa "Outo ilmiö aurinkokeräinmarkkinoilla". Mikä mahtoi olla tuo Talouselämän uutisoima outo ilmiö? No, tietysti se, että ihmiset ostavat aurinkokeräimiä! Se on kyllä outoa, varsinkin juuri noilla markkinoilla, joilla myydään aurinkokeräimiä.

Nyt on ihan pakko lainata suunnilleen koko skuuppi, koska siinä on havaittavissa sellainen määrä… en tiedä mitä asenteellisuutta, mutta veikkaan että kirjoittaja ja siteeraamansa tyyppi ovat molemmat… Ei kun hetkinen, olen lankeamassa samaan ansaan jossa hekin rimpuilevat. Kohta kohdalta:

Kaukomarkkinoiden tuore toimitusjohtaja Jukka Nieminen on törmännyt suomalaisilla rakennusmarkkinoilla outoon ilmiöön. Rakentajien päähuomio keskittyy messuilla nyt maa- ja ilmalämpöpumppujen sijaan aurinkokeräimiin.

Ensimmäisessä kappaleessa outousmarkkina on laajennettu rakennusalalle, mutta edelleen: onpa tosi outoa juu. Että pihansa mylläämisen sijaan ovatkin mieluummin mylläämättä pihaansa [no, ilmalämpöpumppuja ei tokikaan kaiveta maahan, mutta niiden tuoma säästö tuntuu hukkuvan hinnankorotuksiin…].

”Rakentajat haluavat ostaa aurinkolämmitysjärjestelmiä, eivätkä he ole kiinnostuneita hankinnan takaisinmaksuajasta.”

Toi on siis niin outoo. Sanavalinta siis on. Nieminen tuntuu tietävän mitä rakentajien mielessä liikkuu: juuri aurinkolämmitysjärjestelmien takaisinmaksuaika heitä ei kiinnosta. Ilmeisesti kaikissa muissa järjestelmissä takaisinmaksuaika on ykkösprioriteetti?

Monet suomalaiset ostavat aurinkokeräimiä katoilleen, koska he haluavat toimia oikein ja näyttää tukevansa vastuullista kehitystä, mitä se ikinä tarkoittaakaan.

Nieminen puhuu ”irrationaalisesta kysynnästä”.

Niin. Vastuullinen kehitys, mitä ikinä sitten onkaan, on irrationaalista. Ja oikein toimiminen. Mitä se nyt sitten lieneekin.

Niemisen mukaan kysyntää ohjaa lähinnä kilpailu siitä, kuka on ”se fiksuin jätkä kadulla”.

Ilmiö ei ole kotikutoinen. Yhdysvalloissa sen nimi on Prius Effect. Ilmiö on saanut nimensä siitä, että vihreitä arvoja kannattavat kuluttajat haluavat näyttää ympäristöystävällisyyttään muille ajamalla Toyota Priuksella, joka on tavanomaista vähemmän polttoainetta kuluttava hybridiauto - ja joka näyttää hybridiautolta.

Yhdysvalloissakin tämä näyttämisenhalu on laajentunut aurinkokeräimiin. Talonomistajat asentavat niitä usein muiden näkyville kadunpuoleisille katoille, vaikka aurinko paistaisi pääasiassa talon toiselle puolelle.

Tästä on varmaan tilastollinen näyttö olemassa? Siis siitä, että aurinkokeräimiä hommataan nimenomaan siksi, että voidaan naapureille osoittaa fiksuutta laittamalla ei-fiksusti ne keräimet. Eihän tällaisia yleistyksiä nyt ihan lonkalta varmaan lauota?

Irrationaalisesti – kun olen tässä sähkön hinnan jatkuvaa mihinkään perustumatonta nousua seurannut – olen itsekin ajatellut että aurinkovoimalla voisi kenties estää henkkohtaisen konkurssiin menemisen, jos nyt sattuisi olemaan varaa moiseen laitteistoon. Mutta näyttäisin varmaan vaan leuhkalta, joten olkoon. Windfall falls like a hammer on us, but what do I care?

---

Nyt kun vielä ennen postauksen lähetystä tsekkailin vähän faktoja, huomasin oudon ilmiön aurinkokeräinmarkkinoilla: Miksi -keräin on eri asia kuin -kenno(sto)? Siis että eikö se kennokin kerää auringon energiaa? "Keräin" on ninq lämpöenergian keräin, ja "kennot" sitä varten että muutetaan (ei-sitten-vissiin-)kerätty auringonvalo nimenomaan sähköksi. Näin amatöörinä en heti tajunnut että koko ajan puhuttiin pelkästään lämmöntuotosta. Kyllä nyt tuntuu tyhmältä.

Ei kommentteja: