lauantaina, heinäkuuta 09, 2011

Helvetin seitsemän (palvelu)tasoa

Niin, tämä Soneramaratoni jatkuu... Sähköpostit eivät edelleenkään kulje, ja niinpä taas kerran aloin kaivella että löytyisikö tuolta sivuilta jotain käyttökelpoista. Ensimmäinen sivuhan tarjoaa riemunkiljahduksia:

Sonera1retusoitu

Alalaitaan on kuitenkin jemmattu ("Miten voimme auttaa?" Sitä minäkin ihmettelen...) jotain palveluvalikon tyyppistä, kuitenkin niin, että sinne pitää ensin scrollata nähdäkseen sen kokonaan.

Sonera2retusoitu

...huomatakseen, että sivu jatkuu vielä toisen mokoman verran. Alhaalta (jonne siis kattavampi valikko on piilotettu) ei kuitenkaan löydy sellaista kuin "vikailmoitukset" – eikä varsinkaan "reklamaatioita". "Anna palautetta" vie anonyymiin ja kenellekään kohdentamattomaan, siis hyödyttömään lomakkeeseen, jolla vierailemme ekskursiomme lopussa. Nyt klikataan "yhteystiedot"-linkkiä:

Sonera3retusoitu

...jolloin emme päädy yhteystietoihin, vaan jälleen valikkoon – jossa voikin sitten arpoa, mihin mahtaisi liittyä kolme vuotta sitten irtisanottu sopimus, jonka puolinainen toimeenpano aiheuttaa soneran suunnalla hylkimisreaktion sähköposteille.

Sonera5retusoitu

Tjah, että yksi porras vielä? Mutta että nyt saa "aloittaa" – toisen kerran? Edelleen ongelma on se, että pohjimmiltaan kyse ei ole laajakaistasta, vaan siihen jotenkin väljästi liittyvästä ongelmasta...

Sonera6retusoituAh, vielä yksi porras? Mutta siis se "aloittaminen" tapahtuu vissiin täällä? Itse ongelmahan liittyy tietysti irtisanomiseen, mutta ongelmat ovat teknisiä, joten kokeillaas tuota "vikatilanteet"-kohtaa...

Sonera7retusoitu

Sitten pääsee – paitsi "aloittamaan" jo neljännen kerran – soittamaan siihen numeroon, jota tässä olen koittanut vältellä, myöskin neljännen kerran saa "aloittaa", eli kertoa uudestaan samat asiat... ei kun viidennen kerran? En minä tiedä enää.

Palvelupyynnön voisi jättää jos sattuisi olemaan asiakas ja voisi siis kirjautua sisään – toisin kuin entinen asiakas, jolta jäänyttä skräpää palvelimelta ei pitäisi löytyä, mutta löytyy (tai no, löytämisen kanssa tuntuu olevan vähän niin ja näin...).

Tuosta Helpsonista ei ole tässä kohtaa apua (tiedän kokemuksesta), joten seuraavat askeleet olisivat siis ne samat vanhat: äänitunnistus; näppäintunnistus; odottelu; pihalla oleva asiakaspalvelija, joka kyllä löytää tiedot edellisistä soitoista, mutta ne tiedot ovat pikemminkin "tietoja" – joten saat jälleen kertoa samat asiat uudelleen, ja sitten uudelleen kun sinut yhdistetään seuraavalle...

Sonera4retusoitu

...En itse asiassa tiedä mitä kautta tuolle sivulle eksyin, mutta tässä välissä tuli oltua luova... Vaan ei hyötyä tästä.

Joten annoin lopulta sitten ihan vain yleistä palautetta (kolmeportainen proseduuri oli se, joten kymmenen hyödytöntä sivua tuli kahlattua – mutta tässä vain lopputulos):

Sonerapalauteretusoitu

Anonyymi palaute, joka ei aiheuta mitään toimenpiteitä. Mutta huomaattehan, miten olen jättänyt kaikki kirosanat pois? Niin olen nöyrä, kaikesta huolimatta.

2 kommenttia:

Oma tila ja ajatuksia kirjoitti...

Tsemppiä! Siinä se nuoruus hupenee, kun noiden "palveluiden" kanssa taistelee. Aivan loistavaa!

kasbach kirjoitti...

On tää semmosta kämppausta kyllä... Lievästi donquijotelaista meininkiä; veikkaan että tästä samasta aiheesta saa kirjoitella vielä monta vuotta.