keskiviikkona, toukokuuta 20, 2009

Pituus lisää hitautta?

Hyvä: nyt voin syyttää pituuttani siitä, että olen vähän ns. "hidas" [kaunisteltu versio sanasta "tollo"]. Tutkimus puolustuksekseni kertoo, että pitkillä ihmisillä on todellakin "pidemmät piuhat"... mikä tietystikin on sanomattakin selvää, mutta siis että muutenkin kuin metaforisesti.

Että siis neuronien välittämä tieto kulkee sitä hitaammin mitä pidempi hujoppi on kyseessä – ja siis että tieto nimenomaan kulkee hitaammin mitä pidempi matka sillä on kuljettavana (ei nyt ehkä silminnähden hitaammin, tosin, khm...).

...Tuossa jutussa ei kyllä puhuta varsinaisesti tyhmyydestä mitään, vaan ihan vain sensorisesta suhteellisuudesta, mutta tartun tietystikin kaikkiin tilaisuuksiin jotka tarjoavat mahdollisuuden selitellä omaa luupäisyyttäni.

Niin, yhtäältä (eli toisaalta) minulla on tapana vedellä johtopäätöksiä ennen kuin olen oikeasti yhtään tutustunut taustamateriaaliin... Olenko siis pikemminkin nopea? Liian nopea itselleni(kin)? Oli miten oli, tämä ajattelun määrä alkaa viedä voimia nyt...

....Enkä sitä paitsi ole nykyään kuin ehkä keskimittainen kun nuoremmat kolistelevat honkia ihan urakalla. Oliko tällä lastulla siis yhtikäs mitään relevanssia; liippasiko yhtään todellisuutta vai pysyttäytyikö tiukasti väärennetyssä maailmassa? Puhuinko ehkä itseni ennätyksellisissä määrin pusseihin? Kenties olisi vain parempi olla sanomatta mitään? En uskalla vielä sanoa, täytyy nukkua yön yli...

2 kommenttia:

Rita kirjoitti...

Kiinnostavaa... Olen varma että viimeistään huomenna minulla syttyy idealamppu ja tajuan tuon jutun. Olen lyhyt (155cm) mutta Hämeen hitaita, ju sii :D

Olïver Kaïma kirjoitti...

Olen lähes 30 cm hitaampi – ja asunut herkimmät vuoteni nimenomaan Hämeessä; ehkä se on tarttunut, ja selittää vielä lisää ylenmääräistä inertiaa. Mitä enemmän selityksiä, sen edesvastuuttomammaksi voin itseni vapauttaa, jihuu...