tiistai 12. elokuuta 2008

"The number of the beast - it's everywhere!"


Niin, niitä salaliittoja, joita kaikki vesi kielellä odottelette... Oletteko Te kuulleet tästä? Minä en ollut, erityisen eritellysti, tai sitten olen tullut vain sivuuttaneeksi joutavana jorinana [mutta nyt tiedän paremmin... vai tiedänkö?].

Viivakoodi. Kaikissa viivakoodeissa on upotettuna pahamaineinen 666, väittävät. Tutkivana horinalistina tietysti tsekkasin faktan kuultuani kaikki käden ulottuvilla olevat esineet - ja niissä lähes jokaisessahan on viivakoodi - ja tosiaan, melkein kaikissa on sama toistuva kahden viivan merkintä - alussa, keskellä ja lopussa.

Sanon "melkein", koska olin äkkisellä vilkuilulla huomaavinani myös poikkeuksia. Ehkä en vain ollut turhan tarkkana, kuten tapoihini kuuluu. Joka tapauksessa, ilman noita kolmea kuutosta - jotka eivät ole kuutosia, vaan markkereita, jotka vain näyttävät kuutosilta - ei kauppa käy.

Puuttumatta nyt lainkaan siihen, että kyseinen luku jonkun tulkinnan mukaan on 616 - ei ihan ainoana pipliaanisena käännösvirheenä - tai siihen, että kyseinen kirja ei ylipäätään välttämättä ole kaikkein luotettavin hakuteos, luovutan puheenvuoron kiitettävän kiihkottomasti asiaa erittelevälle sivulle [på engelska är den där sidan, vai miten nämä taivutukset nyt taas meni].

---

Viivakoodihan on vasta alkua, sanovat jotkut kauaskatseisna tähyten; todellinen pedon merkki tulee - ja operaatio on jo vahvasti käynnissä - mikrosirun muodossa. Lopulta kaikkien tiedot on luettavissa kroppaan istutetusta sirusta, ja sitä kautta voidaan myös ohjata ihmisten käyttäytymistä - halusit eli et.

Päättävien tahojen (rahaliikenteellisissä, aina vain rahaliikenteellisissä) intresseissähän todella on pitää mahdollisimman tarkkaa lokia siitä mitä tavalliset tallaajat tekevät, ja mielellään myöskin paimentaa niin rautaisella otteella kuin suinkin mahdollista. Vai eikö? Eikö yhtiöiden etiikka riipu hyvinkin suuresti tuotantolaitosten sijaintipaikasta?

Bonuskorteilla kirjautuu jokainen osto, ja tällä seurannalla voidaan kätevästi kohdistaa markkinointi oikeisiin segmentteihinsä. Meillä on kaikilla oma numeromme (sotu, vai oliko se jo uuskielistetty? Olihan se: hetu), ja yhteiskunnan silmissä me tosiaan olemme pelkkiä numeroita. Monesti miinusmerkkisiä budjettiin nähden.

Ei kommentteja: